Monday 4 August 2008

Si dia dikala insomnia...

Time2 cuti ni mmg aku mengalami penyakit gatal yg dikenali sbg insomnia..hahaha..payah btol la mata ni nk pejam.. so smlm nk bg mengantuk punye pasal, aku pn bukak la 1 buku ni..rasa macam menarik je nak selak2 buku tu..then aku jumpe 1 ayat yg aku rase best..:) nak tau ayat ape?? ni haa..

"Strive for that which will benefit u, seek help from Allah, do not be weak, and do not say: If I had done such and such.. the situation would be such and such. But say: Allah has decreed and what He wishes, He does.."

"Every matter that Allah decrees for His slave is better for him.."

Dalam hidup kita ni, kdg2 kita tak terpikir pn ape hikmah sesuatu kejadian tu kn?? kdg2 kite cepat je nk rse menyesal sbb amik itu, sbb buat benda tu.. sbb delete ape2 ke.. sbb sakit ape2 ke.. walhal tu la yg terbaik tuk kite actually.. mcm aku, dulu rase mcm nk nangis je bile dpt University yg aku study skang.. dh la facilities pn xcukup, lectures lak in arabic..but exam will be in english.. dgn bhsa arab sini yg aku still xdpt nk catch up and still berterabur even nk gi beli barang kat pasar pn..hahaha.. kdg2 gelak dgr sdiri bcakap.. ntah ape2 ntah..but now, aku dh boley tsenyum and i'd learnt something yg mmg org laen xdapat..:) dan sbb benda tu jugak la aku rasa sayang sgt dgn U aku ni..even kdg2 bagai nk give up..hahaha..

bukan tu aku nk stori actually..saje je selit2..hurmm.. dlu aku ade kenal sorg kwn ni.. identity nye aku rahsiakn la erk..bkn korg kenal pn..hehehe.. bile kenal dgn die, kdg2 aku rasa mcm diri aku dh berubah.. not change to bad but actually die yg wat aku byk pikir dgn problem2 yg dia share dgn aku yg slama ni kdg2 aku TER lupa dgn org yg ada problem mcm dia ni.. apa ayat yg aku pakai ni?? hahaha..ermm.. dia sll je buat aku senyum dgn kerenah dia even dlm diri dia ada problem, but still can make people around him laugh.. sumer org sukakan dia, apa yg aku nmpk la..ditakdirkn lepas result kuar hari tu..aku kantoi 1 sbjek yg org anggap senang..bile dh anggap senang tu mula la kite baca sambil lewa.. Mmmg aku sedih bile tgk result hari tu..so, aku cerita kat bdk ni..die kate kat aku..mayb ade hikmah sumer tu jd..jgn sedih2.. even ayat msg yg pendek, wat aku pikir.. aku baru 1 sbjek, tp ada org laen yg mayb lagi teruk dr aku and dorg kene face it.. hehe..so, kite kene jd org yg bersyukur.. ada la yg Allah nk uji kite bile dia bg kita ujian..

Dr ape yg aku tengok, die ni sgt2 la semangat dgn apa yg dia buat.. tak kira la bnde tu actually org xpandang sgt pn..tp sbb dia minat, dia wat sungguh2..hehehe..Pastu ape lg erk.. dia ni sukakn org jujur..mmg la mane ade org suka kene tipu kn?? hehehe.. tp, ape2 dgn dia, aku tak rase pn macam nk pusing2 stori even sikit..and kalau ade bende yg aku cerita kat dia, mmg aku cerita betol2..and lg.. die ni ade 1 sifat yg mmg tak suke susahkn parents die..mcm aku, hehe..aku ni nakal sikit kot and degil sgt2..kdg2 ape yg aku nk tu, aku mest dpt..tak kire la parents aku nk cari mcm mane..hahaha..teruk btol aku ni..tp tu dulu la masa aku xbesar lg..skang dh boley pikir..takkn nk wat perangai budak2 lg.. yg si dia ni plak, sanggup diri sdiri susah sbb taknak parents dia susah.. so..ade pengajaran la tuk aku yg degil tak bertempat ni..hehe

dr segi berpikir lak..mmg cool habis dia pikir.. sbb aku clumsy sikit..kdg2 aku cepat melatah dgn apa yg jadi..tp sbb dia la kdg2 aku calm down sikit..heheh..:P

ape kaitan cite aku ni dgn quote yg aku amik dr buku yg aku baca tu??? hehehe.. Allah ada sbb dia bg aku jmpe dgn si dia ni..aku jd lbih sabar, lebih menghargai benda yg aku ada..pikir rasional..tak kelam kabut..hahah..

thanks for being my fren erk..


2 comments:

ruehee said...

huhuhu luahan emosi yg sungguh mengharukan hihihi xpe tu suma jadikan pengajaran dalam idup yg fana ni ape pon bersyukur lah dgn tiap apa yg kite ada & hargailah ia selagi masih ade hihihi :P

UROI said...

ermm..tu la..
hahaha..
luahan hati??
saje je nk story..