Monday 4 August 2008

Jordan 0o0 Jordan....

Hye everybody...

Kali ni punye entry, I want to story bout vacation aku yg sgt adventure mase summer break last year.. heheh..

Last year, mmg aku teringin sgt nk pergi Jordan sbb my bestfren study kat situ..so, masa final exam tu aku sibuk2 la beli tiket flight untuk pergi jordan.. on 26 june abes exam..30 june aku berlepas ke jordan, b4 tiket aku balek malaysia ptengahan bln july..kire bersuka ria sblm balek malaysia la.. yg adventure nye..aku pergi sana sorg2..hehehe... perjalanan nak ke sana take time almost about 1 hour and a half.. nervous gile..sbb first time aku nek flight sorg2..hahaha.. wat aksi berani mati pulak.dh la egypt jordan kene lintas israel.. hehe.. tp, aku selamat la sampi jordan dgn jayanya..bile je jejak kaki kat tanah jordan tu..muka aku heaven gile sbb dh sampai..heheh..

Masa kat dlm Queen Alia Airport, Jordan..firstly aku pergi wat visa.. abes 10dinar aku..lepas pada aku wat visa..actually aku kene tahan dgn guard2 kat airport tu.. byk gak yg dorg soal siasat aku..dah la dorg ni tak reti speaking..aku pn dgn powernye g ckp arab mesir dgn dorg..masa tu aku dh la xreti ckp sgt, arab pn upside down lg..tak tau punca, men sembur ape2 ayat yg terlintas..lg la dorg blur dgn aku sbb slang egypt dgn jordan tak sama..tp aku bantai jugak, sbb mmg dorg xreti speak english langsung.. yg aku paham masa tu.. dorg tanye

"ko ni dtg sini nk buat ape?"
dgn confident tahap petala ke-8 aku jwb "aku nk melawat kawan aku la..die study kat sini..kat jordan university of science and technology" hehe, self-confident mest la kene tggi time2 tdesak mcm ni..tp dorg wat muka blur je.. adehh..xreti nk terangkn mcmne lg dh.. erk..sbenarnye mmg arab aku terjun laut masa ni..heheh..:P

Pastu dorg tanye lg.."kwn ko tu dok mane?"
aku lak pandai sgt..tak tanye dlu kwn aku tu dok mana sbb die dh janji nk tggu aku kat airport..
aku pn jwb.."erk..not sure la..hehehe"
mule2 mmg die wat muka ragu2 dgn aku..aku pn xsure either muka aku ni mcm penjahat ke? tak pon mcm pengganas berani mati?? hehe..aku kene tahan lama jugak la kat situ..dok dgn mamat2 guard yg tak bertauliah tu..siap sembang2 lg..byk gak la yg aku mengarut dgn mamat guard tu sbb nk lepaskn diri..line fon aku lak tak available kat jordan..so, mmg tak boley nk contact sape2..huhuhu..mcm nk nanges je..mase tu baru la aku terpikir..tu la, nakal sgt nk pergi jordan sorg2.. last skali..sbb dorg tgk kat pasport aku, visa student egypt kot, baru dorg lepaskn aku..dgn peringatan yg dorg bg..klu aku sesat, aku kene contact no police station yg die bg..ekekek.. aku rse mcm nk kiss je guard yg lepaskn aku tu.. seb bek aku masih tau batas2 agama..ihik2..

Bile pandang je muka kwn aku kat epot tu..mmg aku peluk die habis2an sbb dpt gak aku lepas dr kes td..hehehe
rupe2nye kwn aku tu dok kat Irbid, Jordan..hurmm...take note cpt2.. hahaha

Ni ade sket2 gambar masa aku kat jordan, yg aku nk share dgn korg..jom2..kite tengok...



*Ni antara pintu gerbang tmpat ape ntah..yg kitorg xsempat masuk..sempat lintas je..n aku pn snap la gamba wat kenangan..


*Ni gambar unta2 liar yg kitorg jumpe..korg perasan x??? cube tgk btol2..hehehe.. dorg mcm ngah bersuka ria je tu..walhal kitorg mcm nk pecah kepala sbb sesat cari jln xjumpe.. tp sesat2 pn sempat lagi amek gamba...hehehe..bese la..pempuan..kire masa ni mcm sesat kat padang pasir la.. nasib tak ketandusan je.. :P



*Aku sebagai co-driver hari tu..eheheh.. ganti kakak senior yg penat drive..so, merasa la aku bwk toyota hyundai left hand drive..ekekek.. dgn skill yg aku ade..aku berjaya bwk kawan2 aku ni sampai la kitorg jumpe Laut Mati..heheh..
seb bek jln lengang tak macam egypt..dah la masa ni lesen aku kat malaysia..hahaha..hentam je la..actually aku tak perasan bile kwn2 aku snap gambar aku..klu x, boley pose cumey2 sket..ni muke cam nk mkn org..hahahah


*Ni sebelum trip kitorg jelajah jordan..kitorg ber enam actually..sorg lg jd camera gurl..ehehe.. masa ni kat depan jordan university of science and technology..kitorg singgah sini sbb amek sorg member yg baru je habis kuliah tp nk join..hahaha..tu masing2 pose dpn kete yg kitorg sewa la.. kunun2.. ihik2.. aku yg mane??? cpt2 teka.. hahahaha



*Ni pulak view kat Laut Mati..kitorg sempat mandi manda lg kat sini..kalau dulu2 mmg xpercaya kite boleh terapung kat dlm laut mati ni..tp bile dh test sendiri..wow.. heheh..mmg boley terapung pn..tp, air die masin sgt..so, tak boley la berendam lama2 sgt..nnt pedih kulit.. tp best la tgk aksi masing2..yg xreti berenang pn tetibe boley power buat kuak lentang la, kuak kupu2 la..kuak dolphin la..hahaha.. nk baca paper pn boley..klu ade kesempatan lg..aku mmg nk pegi lg laut mati ni..so, next time..wait for me, Dead Sea!!!


*Ni pulak view kat Laut Merah.. laut yg pisahkan Egypt, Jordan, Israel..tanah yg kat seberang sana tu adalah israel.. hurmm..soo beautiful.. even summer..tp xde la panas sgt..sbb bayu laut ade..masa kat sini..kitorg xmandi..tp just wat bbq je..

About 2 weeks aku stay kat Jordan..byk tempat yg aku pegi..and byk jugak bnde yg aku shoppingkn tuk kwn2 aku kt egypt n family..hehehe..best la..next time, I wanna go to another places..heheheh..nk dijadikn cite, 3 hari sblm aku balek, kwn aku dr egypt called..die kate dgn nada yg serious mak yus...

"erm..nurul, tiket balek mesia ko burnt..ko kene tipu dgn agent tiket....."
aku pn terkesima sekejap...
waaaaaaaaaaaaaaaaaa...pengalaman aku kene tipu tiket flight balek mesia..news yg aku dgr masa aku kat Jordan jugak..spatutnye aku balek Malaysia 2 days after return to Egypt back...so nmpknye aku kene beli tiket baru klu nk balek mesia..:( dh la wit abes byk dh sbb shopping..
hehehe...pengajaran..klu hepi, jgn hepi sgt.. ok??
hahaha..
tp, aku dpt jugak balek mesia atas ehsan ayah aku yg mmg sygkn aku..tu pn lepas kena bebel..ekekeke... but seriously aku nk kate..jgn la ikot perangai aku yg tak menentu ni..heheh..

k la..smpi sini je..:P..enjoy reading :P

6 comments:

ruehee said...

wahhh best2 nanti lain kali bawak saya p jenjalan sekali ek? huhuhu :P

UROI said...

ofkos le...
hahaha..takat nk jd tourist guide..
tp tambang sdiri erk...
hahahahah..:P
gurau2 je ;P

Anonymous said...

weh..banje la aku g cairo..nk g sane gak..mesti budget byk kat kat sane...aku dok srawak ni pon..dh sesak..huhuhuhu..

UROI said...

manje..dtg la.. sini wit dr murah dr mesia :P ihik2..
ratio rm1:0.6.. hurmm..

Anonymous said...

yeke weh?? huhuhu..tp tiket nk g sane pon dh mhl..nti klu aku dtg sane..aku kene thn ngan pak gad mcm ne..aku dh lupe ckp arab lgsung..huhuhu..

UROI said...

ihik2..
aku rse ko xde la mcm aku..
aku muka meragukn..
no hal la..
ko kene tahan je..ko sebut nama aku..
hahahaha...:P