Sunday 24 August 2008

Trip to Sinai...


huhu..jom kite melawat Sinai..
kali ni aku malas nk menaip..
so..korg tgk je la erk gamba2 dlm ni..
hikhikhik..
ni aku g sinai masa winter break masa awl thn ari tu..
bulan Januari 2008..
mayb tarikh kat gamba tu salah save..wat2 tak nampak je la erk..
huhuhu.
.

* Hotel Hilton ni kepunyaan Israel..so, skang kitorg duduk kat sempadan Israel-Mesir..
banyak polis kat sini.. ni pon kene mintak kebenaran nk parking bas kat kawasan ni..
klu x, die bg U-Turn je kat sini..sbb kitorg student yg nmpk mcm kiut miut kot..die bg bgamba..hikhikhik.. masa ni kat Taba Resort..



*Ni peta sempadan Mesir-Israel-Jordan.. tempat yg kitorg nak pegi ni..tepi laut, ni la peta Laut Merah yg jadi sempadan ketiga-tiga negara..site dlm peta..klu korg nmpk, Taba tu tmpat aku g masa kat sinai..pastu ade Aqaba, aku g last year mase summer kat Jordan 2007.. Israel je yg aku tak pegi lagi..hikhikhik.. xmo la pegi, kang tak pasal-pasal aku arwah..hehehe.. nauzubillah..



*Ni masa dekat Dahab, Mesir.. aku dgn kakak senior Ainshams University.. kat tepi pantai.. cantikkn tepi pantai dorg..dorg wat mcm kat pool..letak kerusi-kerusi ni.. masa ni winter, nmpk mcm panas..tp...kitorg still kene pakai long coat..sbb sejuk actually.. klu mandi laut time ni..best tu..hikhikhik..tp air sejuk la..


*Masa ni kitorg on the way nk daki Jabal Musa (Gunung Musa).. tempat Nabi Musa bermunajat..masa zaman nabi dulu, takde la trek mcm sekarang..ni die buat trek sbb senang tourist nk naik.. ni gamba unta yg sebok-sebok nk join skali..heheh.. takde la.. unta ni kegunaan die untuk sape-sape yg tak larat nak panjat sampai atas.. sbb kitorg makan masa 4jam tanpa henti klu nk sampai puncak.. stat mdaki pukul 2pagi..so, solat subuh dekat puncak gunung la..
betol2 membakar lemak..dah lama tak wat keje2 mendaki..sekali panjat, cramp kaki..hahaha..




*Ni gamba budak-budak medik yang sengal, dlm erti kata lain.. budak2 medik yg berjaya sampai ke puncak Jabal Musa..bkn sume erk boley sampai atas ni..heheh.. setelah penat dan lelah, smpi ade yg muntah-muntah..akhirnya dgn stamina yg ade..cehh, sampai la kitorg kat atas ni..puncak ni kecit je..so, xley bgerak byk..heheh.. suhu masa kat atas ni, sejuk sgt.. masa trip ni ade student dr Jordan & Rusia ikot.. dorg kate angin kuat sgt, mayb suhu negatif..sbb kitorg lupe lak nk bwk termometer..ekekek..angin mmg kuat masa ni..klu xpegang batu2 yg ade..rsenye boley tercampak..even penat sgt, tp best gilerr... enjoy la..:P


*ni on the way turun dr Jabal Musa..masa ni dah siang, sbb kitorg sampai puncak pun subuh.. tgk la pemandangan dr atas..takde langsung pokok2.. yg nampak, gunung, batu, pasir, tanah..
cuba kite pikir mcm mne zaman nabi dulu-dulu..dorg naik atas ni tanpa trek..tanpa kemudahan check point yg ade jual mkn.. btapa tahap kesabaran tu, mmg top.. cantik.. subhanallah..



*Masa ni kat Dahab... aku amik gamba bangunan ape ntah ni..nmpk mcm lawa..so, snap la ape yg patut..heheh..tuk pengetahuan korg, kat sini ade ek bunga kertas ngan bunga raya.. heheh.. ingat malaysia je ke ade..:P


*Ni on the way g tempat kitorg nk rest before mandaki..lalu kat makam nabi Idris.. ni bukan makam die, tapi ni pemandangan belakang makam nabi Idris.. ade gamba Makam die, tp ramai sgt org..so, aku pload gamba kubur2 ni je la..kang korg terbekenan kat budak2 medik yg kiut lak..hehehe..mmg padang pasir je..


*oppss..terpakse termasukkn gamba yg ade kitorg..hehehe.. jgn fokus kat org, tp fokus dekat batu (gunung) belakang kitorg tu..perasan tak tu gamba ape?? huhuhu.. mcm gamba lembu kan?? korg ingat tak kisah lembu samiri zaman nabi Musa tu?? yg cite lembu emas, yg dorg sembah..last2 lembu tu kene campak dgn nabi musa..huhuhu.. Tu la lembunye..



*Reti bace sign board x?? hehehe.. tu kat Nuweiba.. tgkla, betapa padang pasir je sepanjang perjalanan kitorg..nmpk mcm panas, tp angin die sejuk..klu x, takde masa aku pakai sweater..hikhikhik.. angin sini bahaya..so, kene la jaga2..:)

thats all..gamba2 yg ade masa aku pergi trip ke Sinai dgn budak2 medik mesir.. sgt best..and aku rase, aku nak pergi lagi next year..g bakar lemak, panjat Jabal Musa..hihkihkihk..
wa caya sama medik student!!! happening gile.....
.

9 comments:

Anonymous said...

wahhh best tu huhuuhu doc bila nak bwk saya p jenjalan kat ctu huhuhu aku p naik rakit bile leh sampai agknye ek? :p kuikuikui....

Anonymous said...

wahhh best tu huhuuhu doc bila nak bwk saya p jenjalan kat ctu huhuhu kalu* p naik rakit bile leh sampai agknye ek? :p kuikuikui....

kalo* - silap tayep huhuhuhu yg sebelom ni :P

UROI said...

kalau nek tongkang mau 3 bulan smpi..nek rakit..gamdakan..8 bulan kot..ehehe :D kang mau bjanggut nk smpi.. meh le..nnt ade wit, kite jln2 cni..:P

UROI said...

*gandakan

Anonymous said...

huhuhu doc pon silap tayep gak ek? :P

Kampungpisang said...

wah..best gile weh ko jenjalan kt sane..

aku kt swak nie pon blom abis jln g..

huhuhu..

UROI said...

ruhi: awk la punye psl sy salah taip..wekk :P

kgpisang: aku xpenah pegi serawak lg wei..hehehe.. jgn kate swak, johor pn xsmpi lg..huhu..

emeynoraship said...

wah seronotnye ekau. cte la lg byk2.

UROI said...

donnie : seronok..huhu..
die lg la kt jerman.. :P
lg masyuk..hehe