Sunday 3 August 2008

Study Overseas???

Hye..Assalamualaikum w.b.t

Cakap pasal study overseas ni..hurmm.. time sekolah dulu kalau cikgu tanye pelajar sape nak study overseas, mostly ckp nak further study kat luar negara..agak2 nye ape ade ek kat luar negara tu??

hampir-hampir 2 tahun aku duduk luar negara.. memang la best dapat study orang punye culture, tengok macam2 benda baru, perangai baru.. lagi2 egyptian yg memang pelbagai ragam..then dapat tengok tempat baru.. universiti lak mmg totally different dgn universiti kat malaysia.. dapat lak universiti yg ala2 ancient.. hidup xluak mati pn xnk..hehehe..

actually sama je either u further study kat tempat org dengan study kat malaysia..tinggal tambah pengalaman je..ikot tempat la.. mane2 negara mesti la ade baik buruk die..

nak cerita pasal egypt???
kalau nak bukak story pasal egypt..mmg xlarat nak taip..memang banyak sangat pengalaman kat sini..dengan persekitaran yang sangat crowded, penduduk padat, org arab pulak garang2 dan besar2..mmg kalah lah org2 malaysia yg cinonet ni..hehehe..setakat tolak2 rebut2 nak naik bas tu..dah biasa.. jerit2 panggil teksi..hilang keayuan semula jadi..hehe..dulu masa mula2 sampai sini..pelik jugak tengok egyptian punya culture.. nak banding dgn orang asia yang lemah lembut...erkk..ye ke?? hehehe.. tp lg lembut la dr org arab yg panas baran ni..sll je nampak dorg gadoh tepi jalan..tengah jalan pn ade..walhal sbb benda kecik je..tp diorang yg sengaja besar2kn citer..adehh..mmg xpaham dgn dorg ni..kdg2 takot gak..tengah beli2 barang, tetibe ade je yg gadoh kat sebelah..
ape lg..blah la klu xnk kene tumbuk..hahaha...

*ni gambar depan kuliah aku..heheh..dengan kesesakan lalu lintas yg mmg xluak2 everyday.. nk lintas pn kene jaga2.

universiti lak tak payah cerita la...
universiti aku kire kuliah perubatan kedua tertua kat egypt ni kalau tak silap..mmg rase mcm study kat istana lama yang sangat antik..kalau nmpk tangga yg tak rata tu..beralun je..mmg tak jumpe kat malaysia.. lecture hall pulak, ade 1 je..yg nk sumbat about 2000 medical student kat sini.. dengan siling yg dh nk runtuh, tables and chair yg mmg segan nk berdiri dengan kaki masing2.. mmg la xjumpa kat lecture hall yang ada kat melaysia.. tirai pn nak runtuh..hahaha.. mula2 tengok mmg sedih..tp, kat sini la aku belajar jd tough.. dan belajar redha dengan apa yang kita ada..aku jugak mula belajar menghargai setiap benda yang aku ada even benda tu dah nak rosak dh..ni sumer penangan universiti aku yang sgt antik tp..gah di mata egyptian and other countries..


*ni pulak batu yg terpahat nama university kesayangan aku..hahah.. luv u sooo muchh..muahhh

setakat panjat meja dengan bench sbb nak keluar dari row, aku dh penah buat..hehehe.. seb bek member ok..panjat meja nk tgk cadaver, sbb org arab tinggi dan besar2 mcm empangan temengor blok sg pahang..hahaha.. terpaksa la aku yg kiut ni panjat sumer bnde yg ada sbb nk belajar..kn betul aku kata, hilang keayuan..hahah.. tp yg sedihnye, nnt balek malaysia..perangai kitorg mmg clash habis la dengan student malaysia yg beretika..hahaha..bdk melayu batch aku ade 15 org je..7 gurls and 8 gentle boys..hahaha.. ye ke?? mmg tetiap hari pandang muka yang sama..tp xboring sgt..sbb bukan sumer pn yg pegi lecture every day..hahaha.. kire kdg2 rindu jugak la even sikit..heheh..

*antara apartment penduduk cni... erkk.. xde cat pn..:P

cuaca lak..kalau winter ok la..sejuk je..kdg2 nk keluar umah pn malas..tido je yang best..ahaks..tp kalau summer toksah cakap la..kdg2 boley cecah 40 degrees yg akn menyebabkn aku kene migrain hampir every week klu xberingat..mmg panas.. at least merasa gak ade winter even kat cairo mmg snow takkn turun.. kalau snow turun tu..sumer kene bertaubat la kot..macam pelik je..hehehe.. tp kalau musim bunga..cantik sgt..bunga kat sini tak macam kat malaysia la kalau time spring tu..subhanallah...


4 comments:

ruehee said...

wah best lah pemandangan kat mesir ni adeiiii rasa nk p sana lak huhuhu..tp seram lak bile dgr org arab ni prangai mcm samseng huhahahaha...caya lah doc keep on menulis saya suka sgt baca :)

UROI said...

heheh..awk le perangsang..
ecehh...
xde la..saje2 je..:)
tetibe baca awknye log mcm best je..so, nk try jugak..
thanks anyway..
meh le sini..
i'll be ur tourist guide..:P

Anonymous said...

uroiiiiii..best duk egypt kan..hehehe..( perli )

Anonymous said...

byk la ko nye best fatie..
ak balek!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!